De Turkse cliëntMeest gestelde vragenTurkse cultuurWat Turken eten

5 FAQ van onze cliënten die gaan vasten tijdens de Ramadan (Deel 1)

FAQ 1. Wat kan ik het beste eten voor zonsopgang zodat ik overdag geen honger krijg?

Ons antwoord: Circa 18 uur niks eten en drinken maakt het onmogelijk om geen honger te krijgen. Belangrijk is dat je je overdag goed voelt en niet vermoeid met weinig energie. Daarom is het advies om verstandig gebruik te maken van de twee maaltijden en eventueel een gezond tussendoortje. Eet vooral voedingsmiddelen hoog in voedingsstoffen en geen deegwaren die bijna alleen maar koolhydraten leveren die je overdag minder fit laten voelen en juist meer aan eten gaat denken.

Dus geen: börek, pogaca, eriste (Turkse pastasoort, wordt veel gegeten tijdens Ramadan), gebakken aardappelen, etc.

Juist wel: yoghurt, kwark, kefir, ayran, melk, kaas, groenten/rauwkost, noten, volkorenbrood, havermout(pap), lijnzaad, fruit, etc.

FAQ 2. Hoeveel moet ik drinken?

Ons antwoord: Probeer minstens 1,5-2 liter aan te houden ook tijdens Ramadan. Als je te weinig drinkt bestaat de kans dat je overdag erg vermoeid raakt en hoofdpijn zal ervaren. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen kan je tussen zonsondergang en zonsopgang proberen zo veel mogelijk te drinken. Vooral tijdens de warme dagen is vocht extra belangrijk!

Voorbeeld: bij zonsondergang gelijk beginnen met een dadeltje en een groot glas water. Vervolgens kom soep (ook vocht). Na de maaltijd wordt er meestal thee gedronken, thee zonder suiker telt ook mee als vocht. Water met een smaakje zoals aardbeien en citroen in een karaf water doen en drinken tussendoor. Bij het opstaan voor zonsopgang kan je zuivel drinken, yoghurt/kwark eten, soepje nemen, thee zonder suiker en wat extra water drinken.

FAQ 3. Wat kan ik het beste eten bij zonsondergang en waarom?

Ons antwoord: Na een hele dag vasten moet je vooral langzaam eten en vooral niet te vette gerechten. Deze vallen zwaar op de maag waardoor je klachten kan krijgen. Ook hier is het belangrijk om voedingsmiddelen hoog in voedingsstoffen te nemen omdat je overdag de kans niet hebt gehad om vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Voorbeeld maaltijd: dadeltje, glas water, linzensoep, groentestoofpot van snijbonen met stukjes vlees, bulgur, beker ayran.

FAQ 4. Waarom worden zoete dingen na de avondmaaltijd afgeraden? Ik heb de hele dag niks gegeten dat is dan juist goed voor extra energie?

Ons antwoord: Het is zeker verstandig om een tussendoortje te nemen na de avondmaaltijd. Maar toetjes zoals baklava of (thuisgemaakte) gebakjes met veel suiker wordt afgeraden omdat deze de bloedglucosespiegel kunnen verstoren en vermoeidheid kunnen veroorzaken. Het is juist gezond om te vasten en het is zonde om het vasten te verknallen met ongezonde dingen.

Als je toch graag een toetje wil dan kan je kiezen voor:

    1. schaaltje yoghurt/kwark met fruit (aardbeien, blauwe bessen), als je het wat zoeter wil maken kan je een theelepeltje honing toevoegen.
    2. Gedroogd fruit met nootjes ertussen.
    3. Banaan met tahini en stukjes walnoot.

FAQ 5. Tijdens de Ramadan kom ik aan. Hoe komt dat en wat kan ik doen?

Ons antwoord: Gewichtstoename ontstaat door een positieve energiebalans. Dus meer energie IN en minder UIT. Het kan zijn dat je tijdens de Ramadan minder eet dan normaal, maar vergeet niet dat ook je beweging afneemt. Hieronder de mogelijke oorzaken:

  1. Gewichtstoename tijdens de Ramadan ontstaat meestal door ongezonde voeding en veel calorie inname tegenover minder verbruik.
  2. Als je iedere avond gaat snoepen en lekkers gaat eten kan dit tot gewichtstoename leiden. Zoals baklava, lokum (Turks fruit), sekerpare (koekjes met stroop), etc. zijn toetjes die je beter kan laten staan omdat deze veel suikers en calorieën bevatten.
  3. Als de maaltijden onvolwaardig zijn kunnen er tekorten optreden in vitamines en mineralen. Dit kan invloed hebben op je energiestofwisseling.
  4. Minder beweging. Als je overdag moeilijk vind om te bewegen doordat je aan het vasten bent kan je een uur na de maaltijd gaan sporten of een rondje wandelen.

Wil jij je Turkse cliënten die tijdens de Ramadan gaan vasten ook gezonde voedingsadviezen geven tijdens de Ramadan maar vind je het lastig om te adviseren conform de Turkse eetcultuur? Wij hebben voor jou een Ramadan weekmenu samengesteld welke je eenvoudig kan meegeven aan je Turkse cliënten! 

Klik hier voor het Ramadan weekmenu!

Laat een bericht achter