De Turkse cliëntMeest gestelde vragenTurkse cultuur

5 FAQ van onze cliënten die vasten tijdens de Ramadan (deel 2)

  1. Overdag tijdens Ramadan ben ik erg vermoeid en heb geen energie. Hoe komt dat en wat kan ik doen?

Een langere tijd niet eten en drinken kan vermoeidheid veroorzaken. Na de eerste week van vasten raakt je lichaam gewend en ervaar je dat meestal minder (persoonsafhankelijk natuurlijk). De twee maaltijden goed benutten is belangrijk. Kies voor voedingsmiddelen van hoge kwaliteit en drink voldoende tussen zonsondergang en zonsopgang. Blijf vooral ook bewegen. Tijdens het vasten ben je snel geneigd om rustig aan te doen en beweeg je minder. Maar trek ook tijdens de vasten je wandelschoenen aan en ga een stukje wandelen. Ben je iemand die regelmatig traint? Blijf dat vooral doen maar wel op aangepaste tempo.

  1. Wanneer kan ik het beste gaan sporten?

Dit is erg persoonsafhankelijk. Er zijn mensen die het fijn vinden om net voor het eten te gaan sporten zodat ze daarna gelijk aan de tafel kunnen schuiven (en tekorten aanvullen). Maar ook mensen die juist eerder op de dag gaan sporten en daarna hun rustmoment pakken. Kijk vooral wat bij jou past en mogelijk is in jouw situatie.

  1. Kan ik tijdens Ramadan afvallen? Zo ja, hoe?

Het is zeker mogelijk om af te vallen tijdens Ramadan. Hier geldt ook; blijf bewegen en volwaardig eten. Het is vooral belangrijk om toetjes, deegwaren, frisdranken, ongezonde snacks hoog in calorieën en koolhydraten te vermijden.

  1. Na de maaltijd heb ik last van maagpijn. Hoe komt het en wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Eten na ongeveer 18 uur vasten vraagt om voorzichtigheid. Het is belangrijk dat je vooral langzaam eet en goed kauwt. Begin met een soepje met daaropvolgend een lichte hoofdgerecht. Vermijd pittige gerechten en voedingsmiddelen die zwaar op de maag vallen zoals te vette en zoute maaltijden. Dus geen broodje döner met hete pepers maar groente met een stukje vis, vlees of kip. Voorbeelden van lichte Turkse maaltijden zijn ‘Türlü’, stoofpot met snijbonen, Ali nazik (gegrilde aubergine met yoghurt en gehakt), linzensalade, etc. Traditionele ‘olijfolie’ gerechten doen het ook zeker goed tijdens de Ramadan. Lees hier!

  1. Tijdens de Ramadan heb ik last van obstipatie. Hoe komt het en wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Laat in de avond eten verstoord het natuurlijke ritme. Zo ook van de darmen. Hier geldt ook volwaardige voeding met veel vezels. Eet yoghurt met havermout en lijnzaad, volkorenbrood, noten, fruit, groenten en bulgur in plaats van börek, pogaca (Turkse broodjes), pide, witte rijst, toetjes/gebakjes, etc.

Lees hier: 5 FAQ van onze cliënten die gaan vasten tijdens de Ramadan (deel 1)

Laat een bericht achter